top of page

De kracht van ACT: Een pad naar emotionele vrijheid en persoonlijke groei


De kracht van ACT:  Een pad naar emotionele vrijheid en persoonlijke groei

De Metafoor uit ACT

Je probeert een bal onder water te houden in het zwembad. Dat wat je met je gedachten, verontrustende herinneringen en gevoelens doet, is als vechten met die bal in het zwembad. Je vindt ze niet leuk, je wil ze niet. Dus je probeert deze bal onder water en uit je bewustzijn te duwen. De bal blijft echter naar de oppervlakte drijven, dus je moet hem blijven duwen om hem onder water te houden. Dit worstelen met de bal is vermoeiend en zinloos. Wat nou als je de bal gewoon laat drijven?


Waar is ACT goed voor?

Blijf je soms terugdenken aan onaangename gebeurtenissen uit het verleden? Kan je deze gedachten moeilijk een plaats geven? Het kan gebeuren dat onaangename gevoelens en gedachten de overhand nemen en dat je daardoor niet kan focussen op zaken die je wil bereiken. ACT, oftewel Acceptance and Commitment Therapy, kan helpen om deze gevoelens en gedachten te accepteren en verder te leven in het hier en nu. Het is een moderne vorm van gedragstherapie die gericht is op het vergroten van psychologische flexibiliteit en het bevorderen van een waardevol leven.


ACT is een therapievorm die zijn oorsprong vindt in de gedragstherapie. Het werd ontwikkeld in de jaren 90 door de Amerikaanse psychologen Hayes, Wilson en Strosahl. Bij ACT wordt er niet diepgaand gewerkt aan het verleden of aan wat je hebt meegemaakt. De focus ligt op het hier en nu, zodat je psychologische flexibiliteit oftewel veerkracht ontwikkelt. Deze psychologische flexibiliteit houdt in dat je op een flexibele manier kan omgaan met jouw problemen of klachten (acceptance), terwijl je blijft investeren in de zaken die er voor jou toe doen (commitment).


De 6 kernprocessen

ACT bestaat uit 6 kernprocessen die stap voor stap worden aangeleerd: Acceptatie, Defusie, Zelf als context, Aandacht voor het hier en nu, Waarden en Toegewijd handelen. Bij deze therapievorm wordt er veel gewerkt met experiëntiële oefeningen. Je gaat zelf aan de slag en ervaart hoe het is om deze uit te voeren. Je beleving staat daarbij centraal. Ook worden er vaardigheden aangeleerd, de 6 kernprocessen, waarmee actief wordt geoefend. Tot slot wordt er veel gewerkt met metaforen (zie openingszin). De meerwaarde hiervan is dat ze andere alternatieven kunnen aanbieden wanneer jij maar 1 uitweg ziet. Het verbreedt de manier waarop je naar een situatie kijkt.


Er zijn de voorbije twee decennia meer dan 200 onderzoeken uitgevoerd naar de effectiviteit van ACT. Over het algemeen is ACT effectief bij verschillende psychologische klachten zoals angst, depressie, psychose, afhankelijkheid, chronische pijn en werkstress.


ACT-therapie bij Sentum

Bij Sentum bieden we ACT-therapie aan als een krachtige benadering om verschillende psychologische uitdagingen aan te pakken. Tijdens ACT-therapiesessies leer je verschillende vaardigheden om flexibeler om te gaan met gedachten en emoties. Dit omvat onder andere acceptatie van wat buiten onze controle ligt, defusie van gedachten, het verkennen van onze eigen waarden en het nemen van toegewijde actie in lijn met deze waarden.


Waarom kiezen voor ACT-therapie?

ACT-therapie kan effectief zijn bij een breed scala aan psychologische problemen, waaronder angst, depressie, stress, verslaving, trauma en meer. Het is een benadering die gericht is op het vergroten van veerkracht en het bevorderen van een zinvol leven, zelfs in moeilijke omstandigheden.


Bij Sentum geloven we in de kracht van ACT-therapie om mensen te helpen een waardevoller en evenwichtiger leven te leiden. Onze ervaren therapeuten staan klaar om je te begeleiden op jouw reis naar psychologische welzijn en persoonlijke groei.

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page